ספרדית בסיסית
שיעור 2 LECCIÓN
בשיעור זה נלמד:
- לבקש ולתת תיאור אופי של בני אדם
- לתאר בני אדם מבחינה חיצונית
רקע: לאורה, פטריסיה ומרקוס שותים משהו בקפטריה של האוניברסיטה ומדברים על האנשים שהם רואים שם:
Hombre גבר
Mujer אישה
¡Hola! ¿Qué tal? Nosotros somos Patricia y Marcos, y tú, ¿cómo te llamas? שלום! מה נשמע? אנחנו פטריסיה ומרקוס, ואיך קוראים לך? |
Me llamo Laura y soy estudiante de periodismo. ¿Y Ustedes? קוראים לי לאורה ואני סטודנטית לעיתונאות. ואתם? |
Nosotros somos estudiantes de medicina. ¿Y los chicos rubios de ahí? אנחנו סטודנטים לרפואה. והבחורים הבלונדיניים שם? |
Ellos son estudiantes de arquitectura, son muy creativos. Y el chico alto y delgado, ¿cómo se llama? הם סטודנטים לארכיטקטורה, הם יצירתיים מאוד. והבחור הגבוה והרזה, איך קוראים לו? |
Se llama Javier, es estudiante de informática, es muy inteligente y simpático. קוראים לו חביאר, הוא סטודנט למחשבים, הוא חכם ונחמד מאוד. |
¡Ah! Y las chicas morenas, ¿son profesoras? הא! והבחורות עם השיער השחור, הן מרצות (מורות)? |
No, no son profesoras, son las secretarias de la universidad. לא, הן לא מרצות, הן המזכירות של האוניברסיטה. |
Chicos, ¡vamos a clase! ¡Es muy tarde! חבר'ה, הולכים לכיתה! (זה) מאוחר מאוד! |
סטודנט |
Estudiante |
עיתונאות |
Periodismo |
ואתם? |
¿Y Ustedes? |
רפואה |
Medicina |
הבחורים/ הבחורות |
Los chicos /las chicas |
בלונדיני/ת |
Rubio/a |
ארכיטקטורה |
Arquitectura |
יצירתי/ת |
Creativo/a |
הגבוה/ה |
Alto/a |
רזה |
Delgado/a |
מחשבים |
Informática |
חכם/ה |
Inteligente |
נחמד/ה |
Simpático/a |
עם השיער השחור |
Moreno/a |
פרופסור/מורה/מרצה |
Profesor/a |
המזכיר/ה |
Secretario/a |
הולכים לכיתה! |
¡Vamos a clase! |
(זה) מאוחר מאוד! |
¡Es muy tarde! |
סמן נכון או לא נכון:
a. Laura es profesora de periodismo. נכון לא נכון
b. Javier es bajo y delgado. נכון לא נכון
c. Las secretarias son morenas. נכון לא נכון
כששני אנשים נפגשים, המשפט הנפוץ שבו הם משתמשים בתחילת דבריהם יהיה: Hola, ¿qué tal, cómo estás?, שפירושו "שלום, מה נשמע, מה שלומך?".
התשובה האוטומטית תהיה Bien, gracias, כלומר "טוב, תודה". אף אחד לא מתכוון באמת שבן השיח יספר לו מה עובר עליו, זוהי רק שאלה פורמלית. עם זאת, יש כמה תשובות אפשריות:
בשיעור הקודם למדנו את שמות הגוף ביחיד, ועתה נראה את הטבלה השלמה:
בספרדית יש צורת התייחסות פורמלית וצורת התייחסות משפחתית. כשמדברים עם ילדים, משפחה או חברים, מדברים ב- tú, וכשפוגשים מישהו בפעם הראשונה או מדברים עם מישהו מכובד או מבוגר מאיתנו, פונים אליו ב- Usted. המילה Usted מקבילה ל"כבודו" בעברית – מה שלום כבודו, מאיפה כבודו, ולכן ההתייחסות היא בגוף שלישי. בשפה הכתובה ניתן לקצר: USTED יהפוך ל- UD. ו- USTEDES יהפוך ל- UDS..
דוגמה:
כבודו (הוא) סימפטי Usted/Ud. es simpático
כבודם (הם) אדיבים Ustedes / Uds. son amables
USTED |
TÚ |
|
איך קוראים לך? קוראים לי קארלוס. |
¿Cómo se llama? Me llamo Carlos. |
¿Cómo te llamas? Me llamo Carlos. |
האם אתה עיתונאי? לא, אני עורך דין. |
¿Es periodista? No, soy abogado. |
¿Eres periodista? No, soy abogado. |
שים לב!
· בצורה vosotros/vosotras משתמשים בספרד לפנייה לא פורמלית אך לא באמריקה הלטינית. במקומה משתמשים בצורה Ustedes גם בפנייה ישירה מתוך נימוס וגם בפנייה לא פורמלית, למשפחה או לחברים.
· יש מקומות באמריקה הלטינית, כמו ארגנטינה, שבהם לא משתמשים ב-tú אלא
ב-vos. צורת הטיית הפועל משתנה מעט.
עתה נלמד את כל ההטיה של הפועל SER (להיות). פועל זה הוא פועל irregular - פועל שלא מתנהג לפי חוקים קבועים, אבל הוא פועל שימושי מאוד בספרדית.
כמו שאמרנו, בעברית הוא לא קיים בזמן הווה.
כדי ליצור את השלילה נוסיף את המילה NO לפני הפועל.
למשל:
כדי לשאול, יש בספרדית שתי אפשרויות:
1. מציבים את הפועל בתחילת המשפט.
לדוגמה:
האם היא שמנמונת? ¿Es ella gordita?
אתה אופטימי? ¿Eres tú optimista?
2. פשוט משאירים את הפועל במקומו ורק כותבים את סימן השאלה, ובדיבור משנים את האינטונציה.
לדוגמה:
¿Ella es gordita?
¿Tú eres optimista?
כלומר אפשר לשאול:
¿Eres optimista?
¿Sois de Jerusalén?
בלי להגיד:
¿Eres tú optimista?
¿Sois vosotros de Jerusalén?
למשל:
זכר |
masculino |
נקבה |
femenino |
חצר |
patio |
חוף הים |
playa |
שוק |
mercado |
מוסיקה |
música |
שירותים |
baño |
כיסא |
silla |
חתול |
gato |
בית |
casa |
טלפון |
teléfono |
חתולה |
gata |
לדוגמה:
זכר |
masculino |
נקבה |
femenino |
שטר, כרטיס |
billete |
מפתח |
llave |
קולנוע |
cine |
אחר הצהריים |
tarde |
שן |
diente |
רחוב |
calle |
גשר |
puente |
כיתה |
clase |
אב |
padre |
אם |
madre |
למשל:
יד |
mano |
תמונה |
(קיצור של fotografía) foto |
אופנוע |
(קיצור של motocicleta) moto |
כמו כן קיימים יוצאים מן הכלל, אך בכיוון ההפוך: על-פי הכללים היו אמורים להיות ממין נקבה, אך הם ממין זכר!
הרבה מהמילים האלו הן מילים ממקור יווני שנגמרות ב-MA.
למשל:
בעיה |
problema |
נוף |
panorama |
נושא |
tema |
תעודה |
diploma |
דרמה |
drama |
שפה |
idioma |
דילמה |
dilema |
מערכת |
sistema |
תוכנית, תוכנה |
programa |
אך יש גם מילים אחרות כמו:
כוכב לכת |
planeta |
מפה (גיאוגרפית) |
mapa |
יום |
día |
למשל:
עיר |
ciudad |
נוער |
juventud |
אוניברסיטה |
universidad |
טלוויזיה |
televisión |
פקולטה |
facultad |
מהפכה |
revolución |
איך נבנה את צורת הרבים?
קל מאוד:
1. למילים המסתיימות בתנועה (a, e, i, o, u) מוסיפים פשוט s.
למילים המסתיימות בעיצור (D, J, L, M, N, R, Y), מוסיפים es.
רבים |
plural |
יחיד |
singular |
כלבים |
perros |
כלב |
perro |
מיטות |
camas |
מיטה |
cama |
פרופסורים |
profesores |
פרופסור |
profesor |
ערים |
ciudades |
עיר |
ciudad |
2. ישנן מילים המסתיימות ב- S, ובהן צורת היחיד והרבים זהות.
למשל:
בדיקה - בדיקות |
análisis |
מטרייה - מטריות |
paraguas |
משבר - משברים |
crisis |
יום שני - ימי שני |
lunes |
3. כלל אחרון: מילים המסתיימות ב- Z, ברבים הופכים את ה-Z ל- C ומוסיפים es.
למשל:
פעם - פעמים |
vez - veces |
אור - אורות |
luz - luces |
דג - דגים |
pez - peces |
קול - קולות |
voz - voces |
שמות התואר צריכים להתאים במין ובמספר לשם העצם שאותו הם באים לתאר. למשל: אם שם העצם הוא נקבה רבים, שם התואר יהיה נקבה רבים. אם שם העצם יהיה זכר יחיד, שם התואר יהיה זכר יחיד.
למשל:
סיפור ארוך |
cuento largo |
סיפורים ארוכים |
cuentos largos |
דלת גבוהה |
puerta alta |
דלתות גבוהות |
puertas altas |
כששם התואר לא מסתיים ב-O או –A, לשם התואר יש רק יחיד או רבים.
למשל:
דלת גדולה |
La puerta grande |
דלתות גדולות |
Las puertas grandes |
בית ספר גדול |
El colegio grande |
בתי ספר גדולים Los colegios grandes |
למשל:
ילדה יפה |
una niña linda |
בעיה רצינית |
un problema serio |
אבל אפשר לומר גם:
una linda niña
un serio problema
לפנינו רשימה של כמה שמות תואר לתיאור בני אדם מבחינה חיצונית:
נמוך/ה |
Bajo/a |
גבוה/ה |
Alto/a |
רזה Delgado/a, flaco/a |
שמן/ה |
Gordo/a |
|
שחרחר/ה |
Moreno/a |
בלונדיני/ת |
Rubio/a |
מכוער/ת |
Feo/a |
חתיך/ה |
Guapo/a |
זקן/ה, מבוגר |
Viejo/a, mayor |
צעיר/ה |
Joven |
והנה כמה שמות תואר כדי לתאר את האופי של בן אדם:
עצלן/ית |
Perezoso/a |
חרוץ/ה |
Trabajador/a |
לא נחמד/ה |
Antipático/a |
נחמד/ה |
Simpático/a |
דברן/ית |
Hablador/a |
שתקן/ית |
Callado/a |
מבולגן/ת |
Desordenado/a |
מסודר/ת |
Ordenado/a |
צייתן/ית |
Obediente |
שובב/ה |
Travieso/a |
אופטימי/ת |
Optimista |
פסימי/ת |
Pesimista |
טיפש/ה Tonto/a , estúpido/a |
חכם/ה |
Inteligente |
|
ביישן/ית |
Tímido/a |
חברותי/ת |
Sociable |
שיעור 2 / תרגיל 1
סמן ב-FEM. (נקבה) או ב-MASC. (זכר) את המילים הבאות:
שעה |
a. hora __________ |
ספר |
b. libro __________ |
גיטרה |
c. guitarra __________ |
בית ספר |
d. escuela __________ |
סיגריה |
e. cigarrillo __________ |
נעל |
f. zapato __________ |
כיכר |
g. plaza __________ |
חלון |
h. ventana __________ |
פסנתר |
i. piano __________ |
ילד |
j. niño __________ |
שיעור 2 / תרגיל 2
כתוב את הרבים של המילים הבאות:
יחיד |
רבים |
|
a. libro |
__________ |
ספר |
b. señor |
__________ |
אדון |
c. oficina |
__________ |
משרד |
d. hospital |
__________ |
בית חולים |
e. color |
__________ |
צבע |
f. café |
__________ |
קפה |
g. rey |
__________ |
מלך |
h. clase |
__________ |
כיתה |
i. dólar |
__________ |
דולר |
j. minuto |
__________ |
דקה |
שיעור 2 / תרגיל 3
לאחר שלמדנו את הזכר והנקבה, ושמות ותואר, אנו יכולים לומר את הצירופים הבאים ברבים:
מסעדה מזרחית טיפוסית |
a. restaurante oriental típico |
__________ |
|
שיר עממי |
b. canción popular |
__________ |
|
כדור (של כדורגל) |
c. pelota de fútbol |
__________ |
|
פארק מלא פרחים |
d. parque lleno de flores |
__________ |
|
ספר משעמם |
e libro aburrido |
__________ |
|
דולר אמריקאי |
f. dólar americano |
__________ |
|
תחנה מרכזית |
g. estación central |
__________ |
|
שיעור קל |
h. lección fácil |
__________ |
|
שגיאה נפוצה |
i. error común |
__________ |
|
טלפון אדום |
j. teléfono rojo |
__________ |
שיעור 2 / תרגיל 4
החלף את השם בכינוי השם המתאים:
yo, tú, él, ella, nosotros, nosotras, vosotros, vosotras, ellos, ellas, Ustedes.
חוסה נחמד מאוד. הוא נחמד מאוד. |
a. José es muy simpático. __________ es muy simpático. |
מַרְתה ואתה מפרו, נכון? |
b. Marta y tú son de Perú, ¿no? __________ son de Perú, ¿no? |
פדרו וחוסה ארכיטקטים. |
c. Pedro y José son arquitectos. __________ son arquitectos. |
חואנה ואני עיתונאיות. |
d. Juana y yo somos periodistas. (fem.) __________ somos periodistas. |
כרמן פרופסור. |
e. Carmen es profesora. __________ es profesora. |
פבלו ואני סטודנטים. |
f. Pablo y yo somos estudiantes. (masc.) __________ somos estudiantes. |
מריו, חואנה ואני מספרד. |
g. Mario, Juana y yo somos de España. __________ somos de España. |
הרופא מארגנטינה. |
h. El médico es de Argentina. __________ es de Argentina. |
לרופאת השיניים קוראים מרסלה. |
i. La dentista se llama Marcela. __________ se llama Marcela. |
אתה ופדרו מקובה, לא? |
j. Usted y Pedro son de Cuba, ¿no? __________ son de Cuba, ¿no? |
שיעור 2 / תרגיל 5
השלם עם ההטיה הנכונה של הפועל SER:
קוראים לי פפה ואני (הִנְנִי) ממקסיקו. |
a. Me llamo Pedro y __________ de |
הפרופסור (הִנָּהּ) חכמה. |
b. La profesora __________ inteligente. |
(הִנָּךְ) מיגל? |
c. ¿ __________ tú Miguel? |
השחקנים (הִנָּם) מצויינים. |
d. Los actores __________ excelentes. |
פדרו ואת (הִנְּכֶם) זמרים, לא? |
e. Pablo y tú __________ cantantes, ¿no? |
חואנה ואני (הִנְנוֹ) סופרות, ואתה? |
f. Juana y yo __________ escritoras, ¿y tú? |
לוסיה, האם מַרְתה (הִנָּהּ) רופאה? |
g. Lucía, ¿__________ Marta médica? |
אתם (הִנְּכֶם) ממדריד, נכון? h. Vosotros __________ de Madrid, ¿verdad? |
|
חוויאר וגוסטבו (הִנָּם) מלצרים. |
i. Javier y Gustavo __________ camareros. |
את ואני (הִנְנוֹ) חתיכים מאוד. |
j. Tú y yo __________ muy guapos. |
שיעור 2 / תרגיל 6
ענה בשלילה:
האם גונזלו עיתונאי? לא, __________ |
a. ¿Es Gonzalo periodista? No, __________ |
האם את מצ'ילה? לא, __________ |
b. ¿Eres tú de Chile? No, __________ |
האם אתם מנואל וחוויאר? לא, __________ |
c. ¿Son Ustedes Manuel y Javier? No, __________ |
האם היא שחקנית? לא, __________ |
d. ¿Es ella actriz? No, __________ |
האם למלון קוראים קולון? לא, __________ |
e. ¿El hotel se llama Colón? No, __________ |
קוראים לך מירתה? לא, __________ |
f. ¿Te llamas Mirta? No, __________ |
האם הם במאים? לא, __________ |
g. ¿Son ellos directores de cine? No, __________ |
האם אתם (כבודכם) מאורוגוואי? לא, __________ |
h. ¿Son Ustedes de Uruguay? No, __________ |
האם אתה מיגל? לא, __________ |
i. ¿Eres tú Miguel? No, __________ |
קוראים לו פרננדו? לא, __________ |
j. ¿Se llama él Fernando? No, __________ |
שיעור 2 / תרגיל 7
כתוב את ההפך:
חורחה לא גבוה, הוא נמוך. |
a. Jorge no es alto, |
את לא דברנית, את שתקנית. |
b. Tú no eres muy habladora, |
היא לא צעירה, היא מבוגרת. |
c. Ella no es joven, |
האיש לא חתיך, הוא מכוער. |
d. El hombre no es guapo, |
הם לא עצלנים, הם חרוצים. |
e. Ellos no son perezosos, |
הזמרת לא נחמדה, היא אנטיפטית. |
f. La cantante no es simpática, |
אתם לא בלונדינים, אתם שחרחרים. |
g. Ustedes no son rubios, |
פאולה לא שמנה, היא רזה. |
h. Paula no es gorda, |
אני לא טיפשה, אני חכמה מאוד. |
i. Yo no soy tonta, |
קרלוס לא מסודר, הוא מבולגן מאוד. |
j. Carlos no es ordenado, |
תשובות: נכון או לא נכון:
a. Laura es profesora de periodismo. נכון לא נכון
b. Javier es bajo y delgado. נכון לא נכון
c. Las secretarias son morenas. נכון לא נכון
שיעור 2 / פתרון לתרגיל 1
a. |
FEM. |
e. |
MASC. |
i. |
MASC. |
b. |
MASC. |
f. |
MASC. |
j. |
MASC. |
c. |
FEM. |
g. |
FEM. |
||
d. |
FEM. |
h. |
FEM. |
שיעור 2 / פתרון לתרגיל 2
a. |
libros |
e. |
colores |
i. |
dólares |
b. |
señores |
f. |
cafés |
j. |
minutos |
c. |
oficinas |
g. |
reyes |
||
d. |
hospitales |
h. |
clases |
שיעור 2 / פתרון לתרגיל 3
a. |
restaurantes orientales típicos. |
f. |
dólares americanos. |
b. |
canciones populares. |
g. |
estaciones centrales. |
c. |
pelotas de fútbol. |
h. |
lecciones fáciles. |
d. |
parques llenos de flores. |
i. |
errores comunes. |
e. |
libros aburridos. |
j. |
teléfonos rojos. |
שיעור 2 / פתרון לתרגיל 4
a. |
Él |
e. |
Ella |
i. |
Ella |
b. |
Uds. |
f. |
Nosotros |
j. |
Ustedes |
c. |
Ellos |
g. |
Nosotros |
||
d. |
Nosotras |
h. |
Él |
שיעור 2 / פתרון לתרגיל 5
a. |
soy |
e. |
sois o son |
i. |
son |
b. |
es |
f. |
somos |
j. |
somos |
c. |
Eres |
g. |
es |
||
d. |
son |
h. |
sois |
שיעור 2 / פתרון לתרגיל 6
a. |
No, no es periodista. |
f. |
No, no me llamo Mirta. |
b. |
No, no soy de Chile. |
g. |
No, no son directores de cine. |
c. |
No, no somos Manuel y Javier. |
h. |
No, no somos de Uruguay. |
d. |
No, no es actriz. |
i. |
No, no soy Miguel. |
e. |
No, no se llama Colón. |
j. |
No, no se llama Fernando. |
שיעור 2 / פתרון לתרגיל 7
a. |
bajo |
e. |
trabajadores |
i. |
inteligente |
b. |
callada |
f. |
antipática |
j. |
desordenado |
c. |
mayor |
g. |
morenos |
||
d. |
feo |
h. |
delgada / flaca |