ספרדית בסיסית
שיעור 7 LECCIÓN
בשיעור זה נלמד:
- לתאר בית
- להגיד מה יש בתוכו
- לדבר על מיקום של דברים
רקע: פאולה מראה לגוסטבו את התמונות של ביתה החדש.
Hombre גבר
Mujer אישה
¡Qué casa tan bonita! ¿Y dónde está exactamente?
איזה בית יפה! איפה הוא נמצא בדיוק?
Está enfrente de la playa, muy cerca del centro.
הוא מול חוף הים, קרוב מאוד למרכז.
¿Y no hay mucho ruido?
ואין הרבה רעש?
No, ¡qué va! La zona es muy tranquila.
לא, מה פתאום. האֵזור מאוד שָלֵו.
¿Y cómo es la casa?
ואיך הבית?
Es muy grande y luminosa, aunque está siempre desordenada. Tiene tres dormitorios, el salón, la cocina, dos baños...
הוא גדול ומואר מאוד, אם כי הוא תמיד מבולגן. יש בו שלושה חדרי שינה, סלון, מטבח, שני חדרי אמבטיה...
¡Dos baños! ¿Para qué dos?
שני חדרי אמבטיה? בשביל מה שניים?
Bueno, uno es grande, con bañera y ducha, y el otro sólo tiene ducha.
טוב, אחד גדול עם אמבטיה וטוש ובשני יש רק טוש.
Ah, ¿y qué hay en el salón?
אה, ומה יש בסלון?
Hay un sofá, dos sillones, una mesa baja y una biblioteca. Al lado de la biblioteca está el equipo de música.
יש ספה, שתי כורסאות, שולחן נמוך וספרייה. ליד הספרייה נמצאת מערכת הסטריאו.
Aquí veo el jardín. ¡Qué grande es!
כאן אני רואה את הגינה. כמה שהיא גדולה!
Sí, es enorme, hay árboles, plantas, flores y una piscina pequeña.
כן, היא עצומה. יש עצים, צמחים, פרחים ובריכה קטנה.
Me encanta tu casa. ¿Cuándo me invitas?..
הבית שלך מוצא חן בעיניי מאוד מאוד. מתי את מזמינה אותי?..
Ya veremos...
כבר נראה...
|
|
¡Qué casa tan bonita! |
איזה בית יפה! |
Dónde está |
איפה הוא נמצא |
Exactamente |
בדיוק |
Enfrente |
מול |
La playa |
חוף הים |
Muy cerca |
קרוב מאוד |
El centro |
המרכז |
Ruido |
רעש |
No, ¡qué va! |
לא, מה פתאום |
La zona |
האזור |
Tranquilo/a |
שָלֵו/ה, רגוע/ה |
Grande |
גדול/ה |
Luminoso/a |
מואר/ת |
Aunque |
אם כי, אף-על-פי |
Está siempre desordenado/a |
הוא/היא תמיד מבולגן/ת |
El dormitorio |
חדר השינה |
El salón |
הסלון |
La cocina |
המטבח |
El baño |
חדר השירותים |
La bañera |
האמבטיה |
La ducha |
הטוש |
El sofá |
הספה |
El sillón |
הכורסה |
La mesa baja |
השולחן הנמוך |
La biblioteca |
הסיפרייה |
Al lado |
ליד |
El equipo de música |
מערכת הסטריאו |
El jardín |
הגינה |
Enorme |
עצום/ה |
El árbol |
העץ |
La planta |
הצמח |
La flor |
הפרח |
La piscina |
הבריכה |
¿Cuándo me invitas? (v. invitar, reg.) |
מתי את/ה מזמין/ה אותי? |
Ya veremos |
(כבר) נראה |
סמן נכון או לא נכון:
a. La casa nueva de Paula es pequeña y está ordenada. נכון לא נכון
b. Los dos baños son grandes. נכון לא נכון
c. Gustavo quiere conocer la casa de Paula. נכון לא נכון
כמו שראינו בשיעור הקודם, סוף השבוע הוא ארוך. לאנשים שיכולים להרשות לעצמם יש בית לסופי השבוע מחוץ לעיר. אל הבית הזה נוהגים להזמין חברים ואת המשפחה המורחבת ולאכול יחד ארוחת צהריים של יום ראשון, שכוללת בדרך כלל בשר על האש (ה"אסאדו" המפורסם בארגנטינה).
אבל לא הכול רק כיף – מה שמעיב על האווירה הוא הפקקים ביום ראשון בערב בכניסה לערים...
בספרדית יש שני פעלים שמקבילים לפועל to be באנגלית או être בצרפתית.
אלו הם הפעלים SERו-.ESTAR
אנו ננסה ללמוד מתי משתמשים בכל אחד מהם:
מתי אנו משתמשים בפועל SER?
1. כדי להגדיר:
מי אנחנו
שלום, אני ויולטה, השכנה ממול. |
Hola, soy Violeta, la vecina de enfrente. |
המקצוע
חוליה (הִנָּהּּ) עורכת דין. |
Julia es abogada. |
אתה (הִנְּךָ) מורה לספרדית. |
¿Eres profesor de español? |
האידיאולוגיה ודת
הנשיא (הִנּוֹ) יהודי. |
El presidente es judío. |
הצייר (הִנּוֹ) קומוניסט. |
Este pintor es comunista. |
הזמן
כמה מאוחר! אבל השעה כבר חצות! |
¡Qué tarde es! ¡Pero si son ya las doce! |
2. ביחד עם מילת היחס DE:
שייכות
המכונית הזו (הִנָּהּּ) של אנטוניו. |
Este coche es de Antonio. |
מקום מוצא
הבשר הזה (הִנּוֹ) מארגנטינה. |
Esta carne es de Argentina. |
אני (הִנְנִי) אורוגוואית, ממונטווידאו. |
Yo soy uruguaya, de Montevideo. |
חומר
השולחן הזה (הִנּוֹ) מקריסטל. |
Esta mesa es de cristal. |
3. כדי לציין הכן ומתי מתרחש ארוע:
ההפגנה (הִנָּהּּ) בשעה 8 בכיכר דה מאיו. |
La manifestación es a las 8 en la Plaza de Mayo. |
ההרצאה (הִנָּהּּ) בספרייה. |
La conferencia es en la biblioteca. |
מתי אנו משתמשים בפועל ESTAR?
כדי לציין מיקום:
הבית נמצא מחוץ לעיר. |
La casa está en las afueras de la ciudad. |
מדריד נמצאת במרכז ספרד. |
Madrid está en el centro de España. |
הילדים נמצאים בסלון. |
Los niños están en el salón. |
כדי לציין תאריך estamos a + día:
התאריך היום הוא יום שישי ה- 18לאפריל. |
Hoy estamos a viernes 18 de abril. |
כדי לציין חודש/ עונה/ שנהEstamos en + mes / año / estación
אנחנו נמצאים באפריל. אנחנו בשנת 2005. אנחנו נמצאים בחורף. |
Estamos en abril. Estamos en el año 2005. Estamos en invierno. |
הקושי הוא להחליט בין SER ו- ESTAR עם שמות תואר:
אנו משתמשים בפועל SER כדי להגדיר, לאפיין ולתאר חפץ, חיה או בן אדם.
לדוגמה:
אחיך שובב מאוד. |
Tu hermano es muy travieso. |
כן, אבל הוא קטנטן. |
Sí, es que es muy chiquito. |
כמה שאנטוניו חתיך! |
¡Qué guapo es Antonio! |
כן, ובנוסף הוא נחמד מאוד. |
Sí, y además es muy simpático. |
אנו משתמשים בפועל ESTAR כדי לדבר על מצבים של אנשים, מקומות או חפצים (להבדיל מתכונות קבועות, שמביעים עם SER).
לגבי אנשים:
קרלוס שמח מפני שיש לו מכונית חדשה. |
Carlos está contento porque tiene |
קרלוס חולה, הוא לא מרגיש טוב. |
Carlos está enfermo, no se siente bien. |
לגבי מקומות:
המשרד מאוד מלוכלך. |
La oficina está muy sucia. |
אולם ההרצאות מלא. |
La sala de conferencias está llena. |
לגבי חפצים:
העפרונות שבורים. |
Los lápices están rotos. |
הדלת פתוחה, אתה יכול להכנס. |
La puerta está abierta, puedes entrar. |
להלן כמה שמות תואר שבדרך כלל באים עם הפועל ESTAR:
¿Cómo está ….?
מרוצה, שמח/ה |
Contento/a |
מודאג/ת |
Preocupado/a |
מאושר/ת, שמח/ה |
Feliz |
טועה |
Equivocado/a |
עצוב/ה |
Triste |
ממהר/ת |
Apurado/a |
חולה |
Enfermo/a |
כעוס/ת |
Enfadado/a,enojado/a |
עצבני/ת |
Nervioso/a |
פתוח/ה |
Abierto/a |
עייף/ה |
Cansado/a |
סגור/ה |
Cerrado/a |
עסוק/ה |
Ocupado/a |
נקי/ה |
Limpio/a |
מאוהב/ת |
Enamorado/a |
מלוכלך/ת |
Sucio/a |
שיעור 7 / תרגיל 1
בנה משפט עם מילה מכל עמודה:
rubia |
La ventana |
|
enfermo |
La conferencia |
|
nuevos |
ESTÁN |
Pedro |
interesante |
ES |
Los libros |
preocupados |
SON |
Los estudiantes |
abierta |
ESTÁ |
La mesa |
sucia |
María |
|
cerrado |
El banco |
שיעור 7 / תרגיל 2
השלם עם SER או ESTAR, הטה את הפועל לפי המשפט:
a. Mi profesora _______ española.
המורה שלי היא ספרדייה.
b. Mi hermano _______ muy nervioso por los exámenes.
אחי מאוד עצבני בגלל הבחינות.
c. Aquellos chicos rubios _______ alemanes.
הילדים הבלונדיניים האלו הם גרמנים.
d. El supermercado _______ cerrado hasta las cuatro.
הסופרמרקט סגור עד השעה ארבע.
e. Mi abuela _______ enfadada conmigo.
סבתי כועסת עליי.
f. ¿Cómo _______ ellos?
Muy bien, gracias.
מה שלומם?
טוב מאוד, תודה.
g. ¿Cómo _______ ellos?
Ellos _______ altos, delgados y rubios.
איך הם?
הם גבוהים, רזים ובלונדיניים.
h. La cerveza _______ caliente todavía, aunque _______ en el congelador.
הבירה עדיין חמה, אף-על-פי שהיא במקפיא.
i. ¿De quién _______ este paraguas?
של מי המטרייה הזאת?
j. Lo siento, no puedo ayudarte, _______ ocupada.
אני מצטערת, אני לא יכולה לעזור לך, אני עסוקה.
שיעור 7 / תרגיל 3
השלם עם הפעלים SER או ESTAR בהטיה התאימה:
Nosotros somos tres hermanos: Cecilia, Roberto y yo, que me llamo Alma. Ahora Roberto y yo a)_________ en casa. Yo no voy a salir esta noche porque b)_________ demasiado cansada. En cambio, Roberto va a ir a una fiesta en casa de unos amigos. Cecilia, mi hermana,
c)_________ en Eilat con su novio. Tú no conoces al novio de Cecilia ¿verdad? Se llama Ami, d)_________ israelí, tiene treinta años y e)_________ muy guapo. f)_________ economista y da clases en la Universidad. Cecilia y Ami g)_________ muy enamorados.
אנחנו שלושה אחים: ססיליה, רוברטו ואני, ושמי עלמה. עכשיו רוברטו ואני נמצאים בבית. אני לא אצא הערב, מפני שאני יותר מדי עייפה. לעומת זאת רוברטו ילך למסיבה בבית של חברים. ססיליה, אחותי, נמצאת באילת עם החבר שלה. אתה לא מכיר את החבר של ססיליה, נכון? קוראים לו עמי, הוא ישראלי, הוא בן 30 והוא חתיך מאוד. הוא כלכלן ומלמד באוניברסיטה. ססיליה ועמי מאוהבים מאוד.
Nosotros h)_________ los padres de Roberto, Cecilia y Alma. Mi esposo es arqueólogo y yo soy antropóloga. i) (Nosotros)_________ argentinos pero ahora j)_________ en Israel porque hay un congreso internacional. (Nosotros) k)_________ muy contentos porque las conferencias l)_________ muy interesantes.
Alma estudia en Haifa, ella m)_________ muy responsable y trabajadora. Yo n)_________ un poco preocupada porque vivo tan lejos y ellos ñ)_________ solos en Israel.
אנחנו ההורים של רוברטו, ססיליה ועלמה. בעלי הוא ארכיאולוג, ואני אנתרופולוגית. אנחנו ארגנטינאים, אבל אנו נמצאים עכשיו בישראל מפני שיש כנס בינלאומי. אנחנו מרוצים מאוד כי ההרצאות מעניינות מאוד.
עלמה לומדת בחיפה, היא אחראית וחרוצה מאוד. אני קצת מודאגת כי אני גרה כל-כך רחוק והם לבדם בישראל.
כדי למקם דברים בבית אנו נלמד כמה מילים:
¿Dónde está ……?
מעל |
Sobre |
בתוך |
Dentro de |
מתחת ל... |
Debajo de |
מחוץ ל... |
Fuera de |
מלפנים |
Delante de |
על יד |
Al lado de |
מאחור |
Detrás de |
בין... ל... |
Entre... y... |
ב... |
En |
איזה חדרים יש בבית?
חדר השינה |
El dormitorio |
חדר העבודה |
El estudio/el despacho |
החדר La habitación/el cuarto |
המרפסת |
El balcón |
|
הסלון El salón/la sala/el living |
המדרגות |
La escalera |
|
פינת / חדר האוכל |
El comedor |
המעלית |
El ascensor |
המטבח |
La cocina |
הגינה |
El jardín |
השירותים (האמבטיה) El baño |
הברֵכה La piscina/ pileta/ alberca |
ובכל חדר יש כמה דברים :
שולחן |
Una mesa |
שטיח |
Una alfombra |
שידה ליד המיטה Una mesilla |
תמונה |
Un cuadro |
|
מיטה |
Una cama |
חלון |
Una ventana |
ספה |
Un sofá |
דלת |
Una puerta |
כורסה |
Un sillón |
קיר |
Una pared |
כיסא |
Una silla |
אור |
La luz |
Una biblioteca כוננית (ספרייה) |
שולחן כתיבה |
Un escritorio |
שיעור 7 / תרגיל 4
השלם את התרגיל עם אוצר המילים של הבית, בהתייחסות לתרגום:
LA CASA IDEAL
En mi casa ideal hay muchos a)_________ . La b)_________ es muy moderna y ahí hay una c)_________ grande para toda la familia y seis
d)_________ . En el salón está la e)_________, el equipo de música y los libros, que están en la f)_________ . En las paredes hay g)_________ originales de pintores famosos. Hay dos h)_________ completos, con ducha y bañera. Hay mucha luz porque las i)_________ son muy grandes. Es bonita mi casa ideal, ¿no?
בביתי האידיאלי יש הרבה חדרים. המטבח מודרני מאוד, ויש שם שולחן גדול לכל המשפחה ושישה כיסאות. בסלון נמצאים הטלויזיה, המערכת (מוזיקה) והספרים שעל הכוננית. על הקירות יש תמונות מקוריות של ציירים מפורסמים. יש שני חדרי אמבטיה עם טוש ואמבטיה. יש הרבה אור מפני שהחלונות גדולים מאוד.
ביתי האידיאלי יפה, נכון?
שיעור 7 / תרגיל 5
תרגם לעברית:
a. La ventana está a la derecha de la puerta.
b. Hay un cuadro entre las dos ventanas.
c. La mesa está delante del sofá.
d. A la izquierda del piano está la biblioteca.
e. Hay dos armarios en la cocina.
f. La silla está detrás del escritorio.
g. El sofá está al lado de la mesa baja.
h. El ascensor está fuera del edificio.
i. La cama está entre las dos mesillas.
j. Hay una planta delante de la puerta.
תשובות: נכון או לא נכון?
a. La casa nueva de Paula es pequeña y está ordenada. נכון לא נכון
b. Los dos baños son grandes. נכון לא נכון
c. Gustavo quiere conocer la casa de Paula. נכון לא נכון
שיעור 7 / פתרון לתרגיל 1
תשובות אפשריות :
a. |
La conferencia es interesante |
f. |
La mesa está sucia. |
b. |
La ventana está abierta |
g. |
María es rubia. |
c. |
Pedro está enfermo |
h. |
El banco está cerrado. |
d. |
Los libros son nuevos. |
i. |
La ventana está sucia. |
e. |
Los estudiantes están preocupados. |
j. |
Los estudiantes son nuevos. |
שיעור 7 / פתרון לתרגיל 2
a. |
es |
e. |
está |
i. |
es |
b. |
está |
f. |
están |
j. |
estoy |
c. |
son |
g. |
son, son |
||
d. |
está |
h. |
está, está |
שיעור 7 / פתרון לתרגיל 3
a. |
estamos |
e. |
es |
i. |
somos |
m. |
es |
b. |
estoy |
f. |
Es |
j. |
estamos |
n. |
estoy |
c. |
está |
g. |
están |
k. |
estamos |
ñ. |
están |
d. |
es |
h. |
somos |
l. |
son |
שיעור 7 / פתרון לתרגיל 4
a. |
dormitorios o cuartos |
f. |
biblioteca o estantería |
b. |
cocina |
g. |
cuadros |
c. |
mesa |
h. |
baños |
d. |
sillas |
i. |
ventanas |
e. |
televisión |
שיעור 7 / פתרון לתרגיל 5
a. החלון נמצא מימין לדלת.
b. יש תמונה בין שני החלונות.
c. השולחן נמצא לפני הספה.
d. משמאל לפסנתר נמצאת הספרייה.
e. יש שני ארונות במטבח.
f. הכיסא נמצא מאחורי שולחן הכתיבה.
g. הספה נמצאת ליד השולחן הנמוך.
h. המעלית נמצאת מחוץ לבניין.
i. המיטה נמצאת בין שתי השידות הקטנות.
j. יש צמח לפני הדלת.